Sök:

Sökresultat:

1896 Uppsatser om Hästens status - Sida 1 av 127

MusikÀmnet och dess status

The Music Subject and its Status in School.

Idrott och HÀlsa lÀrares status : En kvalitativ studie utifrÄn Idrott och HÀlsa lÀrarnas syn pÄ sin status

Uppsatsen Àr en kvalitativ studie dÀr status pÄ Idrott och HÀlsa lÀraren ligger i fokus. Den utgÄr frÄn sex stycken utbildade lÀrares syn pÄ bÄde sin egen status men Àven sin syn pÄ Idrott och HÀlsa lÀraren i ettstörre perspektiv. För att svara pÄ detta Àr uppsatsen uppdelad i olika omrÄden dÀr den dels lyfter upp vad status innebÀr i mer allmÀn forskning samt en del dÀr fokus Àr pÄ Àmnet samt lÀraren i Idrott och  HÀlsa och dennes status. Dessa tvÄ delar, den allmÀnna samt den mer idrottsinriktade forskningen stÀlls sedan mot de Äsikter och synpunkter som de sex intervjuade lÀrarna har uttryck i intervjuerna. Det huvudsakliga syftet har varit att utifrÄn forskning och de sex semi-trukturerade intervjuerna försöka fÄ en bild av hur Idrott och HÀlsa lÀrarens status Àr i dagens skola och Àven varför lÀrarna i frÄga tror att den ser ut pÄ det viset.

KÀrnfamiljens status : En studie om kÀrnfamiljens status som ideal och norm i familjerÀttssekreterares arbete med familjer

In Nuclear family as status Dennis Wijk examines if and how the nuclear family ideals and norms permeates family law secretaries work with families. The aim of the study is to investigate if the nuclear family has the status of ideals and norms in the family law secretaries practice. In order to achieve the aim of conducted four interviews with family law secretaries in Stockholm city. The interviews have been the main data collection. Theoretical concepts which are central in the study are: the nuclear family, institution, ideals, standards, and established and outsiders.

MÀnniskan - en gruppvarelse : en kvalitativ studie om grupperingars och status betydelse för elever i Ärskurs 9

In this study, five qualitative interviews were conducted, four of those with pupils and one with a teacher, in grade 9. Humans - a gregarious creature written in the context of status and hierarchy, aims to study how these students in grade 9 are grouped and how you look at each other in and between these groups and also in terms of status between and within the group. Using the concepts of identity, adaption, exclusion and the meaning of emotions with the chosen theoretical concepts by Goffman and, Elias and Scotson the purpose of this study has been answered. The results showed that the students were quite flexible between the groups in their class; most of them were part of a small group that consisted of their ?close? friends.

Sjukgymnasters upplevelser av yrkets status i Australien och Sverige: en kvalitativ studie

Status Àr ett brett begrepp som kan definieras pÄ mÄnga olika sÀtt. Status stÀlls ofta i samband med yrke och mÄnga mÀnniskor har en uppfattning om vilken status olika yrkesgrupper har. Det finns motsÀgelsefulla resultat frÄn tidigare studier om hur sjukgymnaster upplever yrkets status. En studie visar pÄ att yrkets status Àr hög medan Legitimerade Sjukgymnasters Riksförbund menar att den behöver förbÀttras. Syftet med studien var att beskriva hur yrkesverksamma sjukgymnaster i Australien och Sverige upplever sjukgymnastyrkets status samt vad som kan förÀndras för att pÄverka yrkets status.

Status och roller. Barns uppfattningar om fördelning av status och roller i grupper.

Mitt syfte med detta arbete Àr att studera hur barn sjÀlva ser pÄ fördelningen av roller och status i en grupp. Jag har samtalat med barn om vilka faktorer som har betydelse för att fÄ en hög position i en grupp, samt hur de ser pÄ sin egen roll och status och om barnen har en medvetenhet om roll- och statusfördelning. Jag har försökt att göra en sammanstÀllning av barnens svar och jÀmföra dessa med litteratur som belyser Àmnet. I litteraturen har jag försökt att Àven ta med aspekter som pÄ skilda sÀtt belyser konsekvenserna av status och roller. Sammanfattningsvis kan sÀgas att min undersökning visar att barn som exempelvis Àr aktiva och bra pÄ sport tilldelas en hög position i kamratgruppen.

Varför fÄr inte jag vara med? : Hur social status i skolan kan pÄverka elevers psykiska hÀlsa

Denna litteraturstudie har som syfte att undersöka hur elevers sociala status i skolan pÄverkar elevernas psykiska hÀlsa utifrÄn ett sociokulturellt perspektivt. Litteraturstudien utgÄr frÄn tidigare utförd empiri som har Äterfunnits genom sökningar i olika databaser. Genom att anvÀnda svenska och engelska sökord har studien funnit relevant nationell och internationell forskning kring elevers sociala status och psykiska hÀlsa. Studiens resultat pÄvisar klara samband mellan social status och psykisk hÀlsa. Resultatet visar Àven att elever som tillskrivs en lÄg status i skolan i mÄnga fall utvecklar psykisk ohÀlsa under skoltiden eller senare i livet.

Skillnader i uppvisat bias mellan utmanare och försvarare av status quo

De som föresprÄkar en Àndring av det rÄdande lÀget (status quo), inom exempelvis politik, har visat sig vara mer pÄverkade av naiv realism Àn de som vill behÄlla status quo. Ytterligare studier visar att den politiska tillhörigheten kan vara av betydelse för hur pÄverkade av naiv realism dessa utmanare Àr. I tvÄ studier har det testats om naiv realism pÄverkas av positionen till status quo (utmana eller försvara) eller av den politiska tillhörigheten. I bÄda studier har en tydlig favorisering av den egna gruppen pÄtrÀffats, samt att personer i utmanarposition gentemot status quo gjorde signifikant större skillnad mellan ingrupp och utgrupp Àn vad försvarare av status quo gjorde. Den politiska tillhörigheten visade sig inte vara av betydelse.

Mot en teori om motargumentation : En modern omtolkning av statuslÀran och hur den kan anvÀndas för att förstÄ motargumentation

Det hÀr Àr en teoretisk uppsats inom Àmnet retorik med syftet att med hjÀlp av en modern omtolkning av statuslÀran söka en vidare förstÄelse för hur motargumentation bör förstÄs. Teorin tar sin utgÄngspunkt i idén om att kombinera statuslÀran med enthymemet. Uppsatsen diskuterar Àven hur en ny tolkning av statuslÀran kan komma till anvÀndning i en argumentationsanalys. FrÄgor som uppsatsen berör Àr: hur bör vi teoretiskt förstÄ motargumentation som företeelse? Vilka olika sorters motargument finns det? Och vad fÄr det för inverkan pÄ vÄrt sÀtt att göra argumentationsanalys? .

Det ÄlÀndska sjölivet : En studie om vad som gav status pÄ ÄlÀndska fartyg pÄ 1900 -talet

En undersökning om det ÄlÀndska sjömanslivet.Syftet med detta arbete vara upptÀcka hur livet var pÄ sjön pÄ de ÄlÀndska fartygen under mellan Ären 1900- 1945. Det andra syftet var att utifrÄn hieratiska sjömanslivet fÄ fram vad som gav status pÄ de ÄlÀndska fartygen.  Resultatet visar att för att fÄ de ÄlÀndska fartygen gÀllde det att individen skulle uppfylla sjömansidealet. Sjömansidealet var bland annat att sjömannen skulle vara modig, fysisk stark och ha erfarenhet. Status kunde sjömannen fÄ inom tvÄ kategorier, inom arbetet och inom det sociala. De faktorer som gav status inom arbetet var att arbetsam, kunnig, fysiskt stark, modig, beslutsam, erfaren, hÄrd.

SprÄk och status

Denna studie handlar om sprÄk och statusskillnader mellan sprÄken. Syftet var att ta reda pÄ om flersprÄkiga grundskoleelever upplever att deras olika sprÄk har olika status. Undersökningen Àr deskriptiv till sin karaktÀr. Sex stycken respondenter frÄn Äk 9 blev intervjuade. Intervjun bestÄr av tvÄ delar en skriftlig del och en muntlig del.

IdrottslÀrares syn pÄ kunskap och status inom idrott och hÀlsa : en intervjustudie med idrottslÀrare

The purpose of this essay is to examine how some individual PE teachers view knowledge and what they think about the status of physical education whitin the school. The method used in this examination was both sudies of literature and a qualitative investigation. Six PE teachers, from three diffrent schools in Sweden, were interviwed from a phenomentographic research approach. I made the analysis from a sociocultural approach. The result indicates that th teachers had difficulties to describethe conception of knowledge, but that the pupils/students achieve knowledge in physical education.

AndrasprÄkselevers instÀllning till sina sprÄk i relation till modersmÄlets status

Undersökningen som presenteras i denna uppsats har genomförts i syfte att utröna vilken status elever med ett annat modersmÄl Àn svenska upplever att deras modersmÄl har, samt om denna upplevda status har nÄgot samband med elevens instÀllning till det egna modersmÄlet och till svenskan. En enkÀtundersökning med 110 elever samt fyra kvalita-tiva intervjuer ligger till grund för de resultat som presenteras.Undersökningen visar att elevernas upplevelse av modersmÄlets status Àr högst varierande. Det finns ett tydligt samband mellan upplevelsen av modersmÄlets status och elevens instÀllning till modersmÄlet. De elever som anser att deras modersmÄl har hög status har generellt en mer positiv instÀllning till sitt modersmÄl Àn de elever som upplever att det har lÄg status. Undersökningen visade inte pÄ nÄgot signifikant samband mellan modersmÄlets status och elevens instÀllning till svenskan.

Vem Àr populÀr i klassen? En jÀmförande studie av hur pojkar och flickor i Ärskurs tre ser pÄ status

Detta examensarbete handlar om faktorer hos skolbarn i Ärskurs tre som ger hög status/popularitet i den egna klassen. Syftet Àr att skapa en bild av hur elever ser pÄ popularitet och status samt belysa vad som gör att vissa elever anses ha högre status bland klasskamraterna Àn andra. I syftet ingÄr ocksÄ att ta reda pÄ om det finns skillnader mellan pojkars och flickors syn pÄ hög status. Vi har utgÄtt frÄn följande frÄgestÀllningar: Vad eller vilka faktorer ger elever hög status/popularitet i skolklassen? Finns det skillnader mellan vad som ger pojkar respektive flickor hög status/popularitet och i sÄ fall vilka Àr dÄ dessa skillnader? Undersökningen Àr genomförd i tvÄ klasser i Ärskurs tre.

Status i grupphierarkin : om barns sociala interaktioner

In this study the author attempts to identify factors that are determinants for why some pupils in Swedish grade school have high status in comparison with their peers. The study takes on the characteristics of both an ethnographic and a literature study by comparing the findings of interviews carried out with students of a first grade class with previous research. The study identify several tools for analyzing of how status may be understood in specific situations.The study also finds that important factors for gaining high status amongst children in aschool classes might be the ability to apply access strategies to get accepted in social interactions, such as game play, have the ability to create games that are enjoyed by peers and social skills, to name a few. Overall the study shows that children's game play with each otherare crucial for their social interactions and their social position. The study also show that children that have earlier established relationships with other children in a specific group alsohave a better opportunity to establish a high status position..

1 NĂ€sta sida ->